“De kracht van CompetentNL is dat we straks één skillstaal hebben”
De website Leeroverzicht biedt een compleet overzicht van de beschikbare opleidingen in Nederland en van de beschikbare financiële regelingen. Leeroverzicht is ook lid van de Community of Practice voor de doorontwikkeling van CompetentNL. Een gesprek met Helga Ultzen, projectmanager Leeroverzicht, en Jos Koster, projectleider skills bij Leeroverzicht.
Leeroverzicht, voluit het programma ‘Doorontwikkeling Leeroverzicht met skills en arbeidsmarktinformatie’, is een zusterprogramma van Vaardig met Vaardigheden / CompetentNL. Het is een samenwerking van de ministeries van OCW en SZW, werkgevers- en werknemersorganisaties en de onderwijskoepels.
Hoe is Leeroverzicht betrokken bij het ontwikkelen van CompetentNL?
Helga Ultzen: “Aan de ene kant door een pilot te doen met CompetentNL in de opleidingsketen en feedback te geven op de ontwikkeling van de skills binnen CompetentNL. En als tweede door die skills op Leeroverzicht te gebruiken. We zijn een van de afnemers van de skillsdata, maar tegelijkertijd ook een showcase van hoe je skills in ‘opleidingenland’ kunt gebruiken.”
"We zijn een van de afnemers van de skillsdata, maar tegelijkertijd ook een showcase van hoe je skills in ‘opleidingenland’ kunt gebruiken."
Wat waren jullie bevindingen uit de pilot met CompetentNL?
“Onze bevindingen verschilden niet fundamenteel van wat er in de andere pilots is geconstateerd", aldus Jos Koster. "Namelijk dat er nog hard moet worden doorontwikkeld aan zaken als de gelaagde structuur, de relaties tussen skills, en de wegingsfactoren. Pas als dat beschikbaar komt, kan CompetentNL goed worden toegepast.”
CompetentNL gaat nu de volgende fase in. Hoe ziet die er uit voor Leeroverzicht?
Jos Koster: “Leeroverzicht zit in de Community of Practice, dat zijn de partijen die CompetentNL mede verder gaan ontwikkelen. Daarin verkennen we hoe de doorontwikkelde versie van CompetentNL in de opleidingsketen kan worden toegepast. Daarnaast gaan we skills voor een specifieke doelgroep ook echt toepassen.”
"Het is goed om te starten met het mbo, maar alleen met betrokkenheid van meer onderwijssectoren zul je uiteindelijk slagen."
Wat wil Leeroverzicht bereiken met de sectorpagina’s en ontwikkelpaden?
“Om ons aanbod afgebakender en persoonlijker te maken, hebben wij op Leeroverzicht de sectorpagina ontwikkeld. Hier kan men de opleidingen en financiële regelingen specifiek voor die sector vinden. Daar voegen we nu zogenoemde ontwikkelpaden aan toe. Voor het ontwikkelpad Kinderopvang gaan we begin 2025 op Leeroverzicht functionaliteit bieden om een opleiding op basis van skills te vinden. Hiervoor moeten de skills van CompetentNL aan de opleidingen zijn gekoppeld en moet Leeroverzicht de skills-ontologie toepassen om het zoekproces te ondersteunen. Zo kunnen we voor een afgebakende set aan opleidingen van het ontwikkelpad Kinderopvang ervaring opdoen", zegt Helga Ultzen.
Zij vervolgt: “Wanneer CompetentNL beschikbaar komt, moeten opleiders in principe zelf de skills aan hun opleidingen toewijzen. SBB is als centrale instantie eigenaar van de kwalificatiedossiers in het mbo en gaat hier als eerste de skills aan toewijzen. Andere onderwijssoorten zoals het hbo kennen geen vergelijkbare organisatie en moeten dat dus zelf organiseren.”
“Bij Leeroverzicht is onze uitdaging dat wij alle soorten opleidingen tonen. Als wij het vinden van een opleidingen op basis van skills mogelijk maken, dan kunnen we dat niet alleen voor mbo-opleidingen doen. Voor de beperkte set aan opleidingen in het ontwikkelpad Kinderopvang gaan we dus voor het mbo de door SBB gemetadateerde kwalificatie-opleidingen gebruiken. Voor het hoger onderwijs en niet-diplomagerichte aanbod zoeken we nog naar een manier om hier skills aan toe te voegen.”
Hoe worden de data van CompetentNL straks geïntegreerd in Leeroverzicht?
Jos Koster: “Dat is sterk afhankelijk van wat er straks aan data aangeboden wordt. Is het een extra laag data met benaderbare componenten of zijn het pakketten?” Helga Ultzen: “De functionaliteit die we op Leeroverzicht in elk geval willen bieden, is dat als iemand na een skillsgap-analyse constateert dat er bepaalde skills missen, diegene een opleiding kan vinden die gericht is juist op deze ontbrekende skills. Zo kunnen skills gebruikt worden om een passende opleiding te vinden.”
Wat ziet u als noodzakelijke voorwaarde voor het slagen van CompetentNL?
Beiden: “Draagvlak is belangrijk, maar ook het daadwerkelijk toepassen van CompetentNL. Het is goed om te starten met het mbo, maar alleen met betrokkenheid van meer onderwijssectoren zul je uiteindelijk slagen. Meer skillsgericht denken op de arbeidsmarkt is ook cruciaal. Dat zie je wel toenemen, maar dit moet nog veel breder landen, zowel in opleidingenland als op de arbeidsmarkt. De kracht van CompetentNL is dat we straks één uniforme skillstaal hebben. Het succes komt als alle partijen die ook daadwerkelijk gebruiken.”